2011. november 7.

Csalamádé, ahogy az apukám szerette

Az én apu-m férfi létére sok mindenre gondolt, hogy a családjának ne kelljen nélkülöznie, persze erről nem kell nagyokat gondolni, mert nem dőzsöltünk soha sem. Mivel a szakmájából adódóan sok háznál tette tiszteletét, ezáltal sok (ahány ház, annyi) szokást megismert. Volt amit jónak vélt és a receptet hazahozta, akár egy jó ötlet a ház körül, akár egy étel elkészítése. Akadt olyan is, amelyik a "puding próbát" nem állta meg, így ez az ötlet a "szemetesben" landolt. Nem úgy, mint a csalamádé recept. Az Ő távoztával, nem is készítettünk a savanyúságoknak ezen fajtájából. Teltek az évek és most a szomszéd hölgytől (nem nevezném a nevén) kaptam egy vödörnyi zöld paradicsomot. (Erről jut eszembe, A sült zöld paradicsomot, filmet meg kell néznie mindenkinek aki szereti a kissé, melankólikus, de végig pozítiv érzéseket árasztó, elgondolkodtató, vízszintes testhelyzetben véghezvihető szórakozás lehetőségét)
Mi tévő legyek, ezen tanakodtam, mert az agyagedényemet, már tele raktam zöldségekkel, annak a bizonyos dobálós savanyúság receptje alapján. Évek óta készítjük, egyszerű, finom, sokáig eláll. Ekkor jött az ötlet a csalamádé elkészítéséhez. Családi "szakácskönyv", vagy inkább lapgyűjtemény elővételezésre került. Apu receptje megkeres és elkészít.

Eredeti recept:
4kg paprika, 3kg káposzta, 1kg uborka, 1kg hagyma.
60dkg cukor, 13 dkg só, 1 l 10%-os ecet, 1 csapott ek borkén, 1 csapott ek nátrium-benzoát.
Hozzávalókat felaprítjuk, lereszeljük, összevágjuk, stb. Lesózzuk, a fent felsorolt adalékokkal együtt, jól összevegyítjük és egy napig állni hagyjuk, ami alatt elég sok levet enged. Mindezzel együtt üvegekbe, hordóba, vödörbe, kinek ízlése szerint való, elspájzoljuk télire.
A hozzávalók tekintetében, gondolom mindenki észre vette, hogy a zöld paradicsom kimaradt a felsorolásból. A dolgok végkimenetelét nem ronthatja el, próbálkoztam, sikerrel.

A savanyú készítése közben gondoltam a répára is, de idén elvetettem ennek a lehetőségét, de az oldalamat furdalja a kíváncsiság, szerintem a jövő esztendőben megpróbálom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...